Vrijwel ieder bedrijf heeft te maken met het inkopen van producten of grondstoffen. De leverancier is daarom een zeer belangrijke schakel in het gehele proces. Uiteindelijk ben jij afhankelijk van je leverancier welke producten je kan aanbieden en hoeveel marge je op jouw producten hebt. Echter is het aan te raden meerdere inkoopmogelijkheden uit te zoeken. Spreid je risico’s en zorg dat je niet afhankelijk bent van één leverancier.
Zo kan je bijvoorbeeld eens onderhandelen over prijzen omdat je toch nog een andere leverancier achter de hand hebt. Ook het vergelijken van de prijzen kan hierdoor beter. Daarnaast is het gewoon handig als één van de leveranciers niet kan leveren, je een tweede optie hebt.
Vergeet echter niet dat een goede relatie met een leverancier soms meer waard kan zijn dan een leverancier die zijn producten net iets goedkoper kan leveren. Als jouw leverancier zeer betrouwbaar is in het leveren van goederen, dan zullen je klanten dat ook merken.
Verder moet je altijd proberen te onderhandelen over de prijs. Echt, er is meer mogelijk dan je ooit gedacht had. Natuurlijk kan je dit niet vanaf dag één realiseren, daarom is het belangrijk een goede band op te bouwen met je leverancier. Wellicht krijg je korting bij het bestellen van een grote order.
In de toekomst is het misschien mogelijk een contract af te sluiten met je leverancier, bijvoorbeeld een raamcontract. Hierin worden de leveranciers voorwaarden vastgelegd zonder dat er verplichte afnames zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een vaste lage inkoopprijs vaststellen of afspraken maken over de levering. Naast het raamcontract zijn er nog een aantal andere contracten:
- Afnamecontract
- Afroepcontract
- Oogstcontract
Wel moet je erop letten wanneer je een contract gaat opstellen met je leverancier, je bedenkt hoe je de prijs zich zal ontwikkelen. Een bepaalde contractaanbieding kan op dit moment heel interessant zijn, maar is dat over een half jaar nog zo?
Als de producten klaar zijn om verkocht te worden is het zaak te kijken hoe de producten bij de klant terecht komen. Als je een winkel hebt, zal de klant de producten zelf kopen en meenemen. Als je een product via internet verkoopt wordt het meestal thuis bezorgd. Hier moet je dus kiezen tussen het zelf uitvoeren van de levering of uitbesteden. Bij grote producten komt het ook vaak voor dat de producten thuis bezorgd worden ondanks dat ze fysiek gekocht zijn in een winkel.