In een liquiditeitsbegroting gaat u de ontvangsten en inkomsten onder elkaar zetten. Het doel hiervan is om vooraf te kunnen zien of u een tekort of een overschot aan liquide middelen heeft. (Liquide middelen zijn geld)
Als u een tekort heeft aan liquide middelen zou u tijdelijk geld kunnen lenen. Dit gebeurd in de praktijk veel d.m.v. een rekening courant rekening. Let op! De rentepercentages op deze rekeningen zijn erg hoog. Als een rekening courant niet genoeg liquide middelen geeft om het tekort op te vangen is het ook mogelijk op een tijdelijke lening af te lossen. Naast het lenen van geld is het ook een optie om de uitgaven in de periode voor het tekort zich voordoet te snijden in de uitgaven.
Natuurlijk kan er naast een tekort ook een overschot ontstaan. Dat kunt u vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld te investeren. Kijk hiermee wel uit dat er vlak daarna niet een tekort is aan liquide middelen. In dat geval kunt u de liquide middelen beter op een spaarrekening zetten.
Ontvangsten
Ontvangsten zijn betalingen die u in geld ontvangt. Dit kunnen betalingen zijn van klanten die cash betaald hebben maar ook klanten die een product op rekening hebben gekocht en pas na twee maanden na ontvangst van het product betalen. Dit zorgt ervoor dat ontvangsten niet altijd opbrengsten zijn. Als een product namelijk in januari wordt verkocht geleverd en in maart wordt betaald, dan is de betaling van het product in maart een ontvangst. De opbrengst in als het goed is in januari al geboekt.
Bij het opstellen van een liquiditeitsbegroting is het dus van belang te weten hoeveel procent van uw verkopen op rekening worden gedaan.
Uitgaven
Bij uitgaven is het net andersom als bij ontvangsten. Hierbij kan het voorkomen dat u uw product of dienst wel al heeft ontvangen maar dat u nog niet betaald heeft. Belangrijk hierbij is om wel rekening te houden met de betaling. Het komt veel voor dat ondernemers vergeten dat het product nog betaald moet worden omdat ze het product al enige tijd in gebruik hebben. En ander voorbeeld is de betaling van huur. Veel huur eigenaren willen dat de huur een jaar vooruit betaald wordt. Dit betekend dat de huur voor het hele jaar in januari al betaald moet worden en dat er maandelijks kosten geboekt worden voor de huur a één maand.
Aan de slag!
Al met al kan het opstellen van een liquiditeitsbegroting een lastige en tijdrovende klus zijn. Zorg voordat u alle gegevens heeft verzameld. Vooral belangrijk zijn de verwachte aan verkopen en de kosten die u bij een verkoop moet maken.
Download hier de handleiding voor het financieel plan