De klantenanalyse is zeer belangrijk. Jouw klanten moeten er namelijk voor gaan zorgen dat jij uiteindelijk je doel gaat bereiken, zonder klanten zal je in veel gevallen niks bereiken. Daarnaast is het zeer belangrijk om te onderzoeken of er wel echt vraag is naar jouw product. Je kan het zelf wel een geweldig product vinden, maar vraag ook eens aan familie en vrienden wat zij er van vinden. Het is namelijk niet gek dat als je eenmaal een idee hebt dat je dat koste wat het kost wilt uitvoeren.
Zorg dat jouw product of dienst aansluit op de wensen van de klant
Als je eenmaal onderzocht hebt wat jouw doelgroep is, dan is het belangrijk de doelgroep te bekijken. Er zullen vast mensen uit verschillende inkomenscategorieën in zitten. Hoe ga je daar mee om? Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om twee producten uit te brengen in verschillende prijscategorieën. Vervolgens is het koopgedrag van de klant erg belangrijk. Kopen jouw klanten vooral de producten via internet of gewoon in de winkel? Komen ze speciaal voor jouw product langs of kopen ze het tijdens het boodschappen doen? Allemaal zaken waar jij op kan inspelen.
Hetzelfde geldt voor de trends binnen de branche. Er zullen vast binnen een bepaald tijdsbestek nieuwe producten gelanceerd worden. Hoe ga je hiermee om? Als er bijvoorbeeld reclame voor gemaakt wordt door jouw leverancier, is het zeer essentieel om het product gelijk vanaf dag één te gaan verkopen. Maar bedenk ook wat je met de oude voorraad moet doen, kortingsacties misschien? Om optimaal op de klant te kunnen inspelen is het het beste om te kijken vanuit het perspectief van de klant. Zo krijg je vaak een heel ander beeld als je zelf had gedacht en kan je de concurrentie een stapje voor blijven.