Bij het onderdeel Markt wordt er gekeken of er wel vraag is naar het product of de dienst. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken of de markt niet overbezet is. Het doen van een aantal analyses kan helpen bij het maken van een juiste beslissing om door te gaan met het idee of te stoppen.
Deze analyses kunnen echt niet overgeslagen worden bij het maken van een ondernemingsplan. Zonder een goed zicht te hebben op de markt en wat er gebeurt op deze markt kunt u beslissing maken die u achteraf nooit had gemaakt. Een goed onderzoek kan u dus een hoop geld besparen.
De analyses die belangrijk zijn:
- Bedrijfstakanalyse: Onderzoek naar de markt waar het bedrijf gaat opereren. Wat zijn de verwachtingen? Zal het gaan groeien of?
- Concurrentieanalyse: Onderzoek of er concurrenten zijn en hoeveel. Zijn het grote partijen? Denk dan goed na over het onderscheidend vermogen.
- Klantenanalyses: Wie zijn de klanten? Waar komen deze vandaan en wat kopen zij zoal.
- Leveranciers en Distributie analyse: Wie zijn mogelijke leveranciers?
- SWOT-analyse: Sterkte en zwaktes. Kansen en risico’s.
Soms kan het ook handig zijn om de economische ontwikkelen te bekijken.
Na de belangrijkste analyses te hebben gemaakt kan er een beslissing worden genomen of het een goed idee is. Zo ja, dan is de volgende stap het nadenken over de marketing.