Eerder in dit ebook heb je ook al het een en ander kunnen lezen over Social Media. Ze zijn vandaag de dag een ‘hot’ item en kunnen door bedrijven uitstekend gebruikt worden als platform om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. De bekendste op dit moment zijn Facebook, Twitter en Linkedin.
Social media is een nieuw soort platform waarmee klanten bereikt kunnen worden. Als je eenmaal een netwerk hebt opgebouwd kan je met een druk op de knop jouw hele netwerk bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het lanceren van een nieuw product. Door via Facebook een berichtje te sturen over jouw nieuwe product weet jouw hele netwerk er gelijk van zonder dat het jouw 1 euro heeft gekost. Probeer hier dus je voordeel mee te doen.
Netwerk opbouwen
Allereerst is het belangrijk dat je een mooie pagina op Facebook en Linkedin aanmaakt waarop klanten en potentiële klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Vervolgens kan je gaan netwerken door sowieso jouw bestaande netwerk uit te nodigen om zich te koppelen aan jouw pagina. Daarnaast zullen de bekenden van jouw netwerk ook wellicht in contact gebracht worden met jouw pagina. Om ervoor te zorgen dat het ook voor buitenstaanders aantrekkelijk wordt om zich aan jouw pagina te koppelen is het wellicht interessant om iets van een actie te doen zoals eerder ook al vermeld.
Speciaal voor al mijn Facebook vrienden, 5% korting op de eerstvolgende aankoop
Band opbouwen
Als je eenmaal 100 vrienden, koppelingen, likes of wat dan ook hebt zou je 3 keer per dag jouw producten kunnen gaan promoten. Echter zullen jouw ‘vrienden’ daar niet op zitten te wachten. Zorg er daarom voor dat je een band opbouwt met je achterban. Plaats nuttige informatie en zorg dat het interessant is. Tussendoor kun je heus wel een promotieberichtje plaatsen, maar dan is het alsnog verstandig om er bijvoorbeeld een kortingscode bij te geven zodat jouw achterban enig voordeel heeft op menig ander. Zo zorg je ervoor dat ze zich net wat specialer voelen dan de rest en wordt het aantrekkelijk om jouw ‘vriend’ te zijn.
Hoe te beginnen?
- Wellicht dat je op Facebook.com al een persoonlijk profiel hebt. Heb je dit niet, maak er dan een aan. Vervolgens kan je aan jouw persoonlijke profiel een zakelijk profiel koppelen. Zo kan je overschakelen van jouw persoonlijke naar jouw zakelijke profiel.
- Zorg voor een goede opmaak. Kies jouw logo (als je die hebt) als profielfoto. Plaats vervolgens een passende omslagfoto. Als laatste kan je nog jouw informatie over jouw bedrijf kwijt. Vul dit uitgebreid in en plaats nog wat algemene foto’s onder het kopje foto’s.
- Nu jouw Facebook pagina gereed is moet je gaan bedenken hoe je ‘Likes’ wilt gaan genereren. Zoals eerder al vermeld is het wellicht slim om iets van een actie te beginnen. Via bepaalde instellingen kun je dit allemaal regelen.
- Vervolgens kan je berichtjes gaan sturen aan jouw achterban. Maak vooraf een planning wanneer je wat wilt gaan plaatsen zodat je via een natuurlijke wijze onder de aandacht komt van jouw achterban.
- Als je een website hebt kan je een klein stukje tekst plaatsen of een link, waar je uitlegt dat klanten of geïnteresseerden jou kunnen volgen via Social Media. Dit kan je ook doen met Twitter en Linkedin!
Als je dit traject hebt doorlopen kan je aan de slag. Bij Twitter hoef je geen persoonlijk profiel te hebben om een zakelijk profiel aan te kunnen maken. Hierbij is het zo dat je minder informatie kwijt kunt over jezelf waardoor jouw eigen pagina minder belangrijk wordt. Bij Twitter gaat het vooral om het plaatsen van berichtjes met eventueel foto’s. Hier kan je ook zeker gebruik van maken, maar doe het verstandig!
Bij Linkedin geldt eigenlijk hetzelfde als Facebook. Je kan een zakelijk profiel aanmaken en vervolgens allerlei informatie en foto’s plaatsen. Hier gaat het dus wel weer meer op jouw eigen pagina. Het leuke van Linkedin is, is dat je je personeel kunt koppelen aan jouw pagina. Als een klant dan om wat voor reden dan ook op jouw Linkedin pagina komt, staan alle werknemers vermeld op de pagina.