De concurrentieanalyse is één van de belangrijkste analyses. Voor het verkopen van jouw producten is het namelijk zeer belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten. Zoals eerder al vermeld, het Unique Selling Point. Dit is echt iets waar je heel goed over na moet denken. Er zijn verschillende manieren waarop je je kunt onderscheiden. Zo kan je een hele lage prijs vragen, of voor de service gaan. Per product zullen er verschillende punten zijn waarop je je kunt onderscheiden.
Op het moment dat je een uniek product hebt, zal het veel makkelijker zijn dat product te verkopen dan wanneer het op elke hoek van de straat in precies dezelfde staat te verkrijgen is.
Als je een goed USP hebt, benadruk dit dan ook. Als je reclame maakt, vermeldt dit dan duidelijk. Zo zullen mensen de verschillen zien en kan je potentiële klanten overhalen toch naar jou te komen in plaats van naar de concurrentie.
Verder is het van belang dat je wel jezelf blijft en niet te veel op de concurrentie wilt lijken. De concurrentieanalyse is niet bedoeld om net als jouw concurrenten in de markt te verschijnen, maar juist te ontdekken wat jouw producten onderscheidt van dat van hun. Hoe meer je je kunt onderscheiden, hoe groter de kans is dat jouw product een groot succes gaat worden. Het is dus het makkelijkst om toe te treden op een markt waar de concurrentie laag is. Dan zal het ook makkelijker worden om je te onderscheiden. Bekijk vervolgens wie jouw grootste concurrenten zijn en wat hun marktaandeel is.
De volgende stap is het verder analyseren van jouw concurrenten. Hebben ze onlangs een nieuw product gelanceerd of gaat dat binnen een korte tijd gebeuren? Op welk gebied scoort het bedrijf, lage prijs of service?
Ook is het handig om de promotieactiviteiten van jouw concurrenten te onderzoeken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de supermarkten is er zo ongeveer een reclameoorlog aan de gang. De ene reclame is nog langer en gekker dan de ander. Probeer je ook op dat gebied te onderscheiden.