Het onderdeel prijs wordt door veel ondernemers als belangrijkste punt van de gehele marketingmix aangeduid. Prijs is namelijk, in tegenstelling tot de andere punten, een directe factor tegenover de klant. Zorg daarom dat je hier goed over nadenkt. Het geld wat door middel van de prijs het bedrijf instroomt moet uiteindelijk de continuïteit van het bedrijf garanderen.
Hoe bepaal ik een goede prijs?
Allereerst is het raadzaam te kijken naar de externe factoren van het product. Wat levert het product op voor de klant? En hoeveel is de klant bereid te betalen voor het product. Houd hier rekening met de concurrenten en of het product nieuw op de markt is. Voor een onbekend product zullen klanten minder snel een groot bedrag neerleggen. Maar bedenk ook welke prijsstrategie je wilt nastreven, wil je de goedkoopste zijn, of wil je kwaliteit nastreven. Let op: De prijs hoeft niets te zeggen over de kwaliteit, goedkoop kan soms goed zijn en duur niet altijd goed.
Naast de externe factoren zijn er de interne factoren. Denk hierbij aan de kosten die gepaard gaan met het maken van het product tot en met de aflevering bij de klant. Er moet natuurlijk nog wel een marge overblijven voor jou als ondernemer.
De prijs wordt altijd bepaalt met als uitgangspunt de inkoop- of fabricagekosten plus een percentage algemene kosten welke bestaan uit verkoopkosten, kantoorkosten e.d. daarnaast een winstopslag die gewenst is. Deze is mede afhankelijk van de prijzen van de concurrentie om jezelf niet uit de markt te prijzen.
Tevens kan je kijken wat de kostprijs van het product is. Vervolgens kan je hier een marge bovenop doen die als winst zal fungeren. Dit is een manier van prijsberekeningen waarbij je vooral naar je eigen situatie kijkt. Ook kan je ervoor kiezen een prijs te kiezen die de klanten bereid zijn te betalen. Het is hierbij dus niet duidelijk wat de winst zal zijn. Maar dat zal je moeten uitrekenen. Hoe lager de prijs hoe hoger de afzet en andersom. Het is zaak uit te zoeken wat voor jouw product het beste werkt.
Tip: Blijf onderzoek doen of jouw prijs goed is, houd concurrenten in de gaten en vraag klanten of ze vinden dat ze waar voor hun geld krijgen!