De marketingmix zal voor velen al bekend in de oren klinken. Het is een hulpmiddel van verschillende onderdelen die uiteindelijk een totaalbeeld van de marketing moeten geven. De marketingmix bestaat uit vijf onderdelen, namelijk:
Als je al deze punten helemaal uitwerkt, heb je een zeer compleet beeld. Door de punten af te werken word je als het ware gedwongen om over bepaalde zaken na te denken. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de prijs denk je van ach, dat zie ik later wel en dat zal vast wel goed komen. Maar als jij al een aantal jaren een product verkoopt voor €20 en je komt erachter dat de klanten ook wel €25 over hebben voor het product. Dan heb je in al die jaren al aardig wat omzet misgelopen!! Probeer daarom alles tot in de puntjes uit te werken.
Product
Bij dit onderdeel van de marketingmix ga je bekijken wat voor product je precies gaat verkopen. Is het een product of is het een dienst? Daarnaast is het belangrijk goed in te spelen op de markt, als jouw product een probleem oplost, vermeldt dit dan duidelijk. Ook moet je bij jezelf nagaan waarom klanten naar jou moeten komen en niet naar de concurrentie. Verder moet je heel specifiek gaan nadenken over jouw product of dienst. De volgende vragen kun je gebruiken bij het maken van dit onderdeel van de marketingmix.
- Wordt het product door de klant opgehaald of moet jij het leveren?
- Krijgt de klant garantie op het gekochte product?
- Wat maakt jouw product zo uniek?
Welke behoefte wordt met het product of de dienst vervuld?
Prijs
Het onderdeel prijs wordt door veel ondernemers als belangrijkste punt van de gehele marketingmix aangeduid. Prijs is namelijk, in tegenstelling tot de andere punten, een directe factor tegenover de klant. Zorg daarom dat je hier goed over nadenkt. Het geld wat door middel van de prijs het bedrijf instroomt moet uiteindelijk de continuïteit van het bedrijf garanderen.
Hoe bepaal ik een goede prijs?
Allereerst is het raadzaam te kijken naar de externe factoren van het product. Wat levert het product op voor de klant? En hoeveel is de klant bereid te betalen voor het product. Houd hier rekening met de concurrenten en of het product nieuw op de markt is. Voor een onbekend product zullen klanten minder snel een groot bedrag neerleggen. Maar bedenk ook welke prijsstrategie je wilt nastreven, wil je de goedkoopste zijn, of wil je kwaliteit nastreven. Let op: De prijs hoeft niets te zeggen over de kwaliteit, goedkoop kan soms goed zijn en duur niet altijd goed.
Naast de externe factoren zijn er de interne factoren. Denk hierbij aan de kosten die gepaard gaan met het maken van het product tot en met de aflevering bij de klant. Er moet natuurlijk nog wel een marge overblijven voor jou als ondernemer.
De prijs wordt altijd bepaalt met als uitgangspunt de inkoop- of fabricagekosten plus een percentage algemene kosten welke bestaan uit verkoopkosten, kantoorkosten e.d. daarnaast een winstopslag die gewenst is. Deze is mede afhankelijk van de prijzen van de concurrentie om jezelf niet uit de markt te prijzen.
Tevens kan je kijken wat de kostprijs van het product is. Vervolgens kan je hier een marge bovenop doen die als winst zal fungeren. Dit is een manier van prijsberekeningen waarbij je vooral naar je eigen situatie kijkt. Ook kan je ervoor kiezen een prijs te kiezen die de klanten bereid zijn te betalen. Het is hierbij dus niet duidelijk wat de winst zal zijn. Maar dat zal je moeten uitrekenen. Hoe lager de prijs hoe hoger de afzet en andersom. Het is zaak uit te zoeken wat voor jouw product het beste werkt.
Tip: Blijf onderzoek doen of jouw prijs goed is, houd concurrenten in de gaten en vraag klanten of ze vinden dat ze waar voor hun geld krijgen!
Promotie
We hebben het net al een beetje over de promotie gehad. Dit heeft betrekking op het onder de aandacht brengen van jouw producten bij jouw klanten. Dit kan, zoals aangegeven, op verschillende manieren gedaan worden. Kijk hierbij naar het kanaal waarmee jij jouw doelgroep het beste kan bereiken. Maak vervolgens een promotieplan waar een budget en planning in terugkomen.
Zoals al eerder vermeld is het slim om actief te worden met Social Media. Natuurlijk moet dit wel aansluiten bij de doelgroep maar anders is dit een prima idee. Bedenk vervolgens hoe je jouw product wilt lanceren. Wil je er in één keer staan als bedrijf, of wil je het rustig opbouwen, omdat je er nog een baan naast hebt? Als je goed wilt beginnen is het wellicht handig om wat plaatselijke advertenties te plaatsen en bijvoorbeeld korting te geven op nieuwe klanten. Probeer hierbij gebruik te maken van connecties.
Plaats
Het uitwerken van dit onderdeel kan zeer essentieel zijn. Ik zeg ‘kan’ omdat dat niet voor elk bedrijf geldt. Op het moment dat je een webshop gaat beginnen zal dit een veel minder belangrijk onderdeel zijn dan wanneer je een bakker wilt beginnen. Voor de bakker is het belangrijk om zich in een omgeving te vestigen met veel omwonenden of in het centrum van een dorp of stad. Ook hier is het weer belangrijk jezelf te verplaatsen in de klant. Waar zou de klant jouw product willen kunnen kopen? Maar ook is het van belang naar jouw eigen product of dienst te kijken. Heb je veel ruimte nodig of niet? En is het handig om in een drukke winkelstraat te zitten zodat er veel mensen langs je winkel lopen? Veel beginnende ondernemers zullen thuis beginnen en nog niet aan een vestiging denken.
Huren of kopen?
Als je een bedrijfspand nodig hebt waar je jouw bedrijf in wilt vestigen, moet je jezelf afvragen of je iets zou willen huren of kopen. Dit zal erg afhangen van de situatie. Als je alleen een kantoor nodig hebt waar je zelf in kunt werken en misschien je personeel kan onderbrengen dan zal het voor de hand liggen om een bedrijfspand of ruimte te huren.
Aan de andere kant zal je ook moeten kijken wat de totale investering in jouw bedrijf zal zijn. Als je al een groot kapitaal nodig hebt om de rest van jouw onderneming te beginnen dan zal de bank minder happig zijn om ook nog een hypotheek te verstrekken. Echter dient het onroerend goed hier wel als onderpand.
Wellicht is het handig om te beginnen met het huren van een werkplek in plaats van kopen. In sommige gevallen is het mogelijk om het pand alsnog te kopen en daarnaast heb je minder vreemd vermogen nodig. Het is aan te raden om eerst aan te kijken of jouw bedrijf wel echt gaat lopen. Misschien kan je tegen die tijd ook wel geld uit jouw zaak apart zetten en na een tijdje alsnog een aankoop doen. Genoeg mogelijkheden dus!
Tip: Op www.fundainbusiness.nl is een groot aanbod kantoorpanden te vinden! Zowel huren als kopen.
Personeel
Personeel komt niet in elke marketingmix voor. Maar voor sommige bedrijven zijn personeelsleden onmisbaar.
Als je aan personeel gaat beginnen is het allereerst belangrijk te bedenken of personeel echt noodzakelijk is. De meeste kosten van veel bedrijven bestaan uit personeelskosten. Neem dus alleen personeel als dat echt nodig is want het is echt één van de grootste uitgavenposten!
De personeelskeuze
In sommige bedrijven, zeker de dienstverlenende, is personeel zeer essentieel. Het is daarbij erg belangrijk goed uit te zoeken wat voor soort personeel je aanneemt. Moeten ze een bepaalde opleiding hebben afgerond of ergens in gespecialiseerd zijn. Of moeten ze gewoon alleen goed zijn in het verkopen van producten in een winkel.
Er zijn een hoop vacature websites waar werkzoekenden zich aanmelden. Op het moment dat je werknemers nodig hebt kan je hier gemakkelijk gebruik van maken door aan te geven waar jouw werknemers aan moeten voldoen. Vervolgens zullen de juiste profielen tevoorschijn komen.
Tip: Maak ook gebruik van familie, vrienden en kennissen om het juiste personeel te vinden!
De werving en selectie
Hoe ga ik aan mijn personeel komen? Wat is de regelgeving met betrekking tot het werven van personeel? Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een psychologische test afnemen. Houd bijvoorbeeld rekening met de privacy van (toekomstige) werknemers. Daarnaast zal je je moeten verdiepen in het afnemen van een sollicitatiegesprek. Wellicht zou je de kandidaten ook willen testen door middel van een casus of iets dergelijks. Dit zie je steeds meer. Dit is ook uitermate handig bij het testen van het niveau van de kandidaat en om te kijken of de kandidaat de juiste persoon is voor de functie. Natuurlijk is het mogelijk om deze zaken uit te besteden, echter brengt dit wel kosten met zich mee.
Het contract
Het opstellen van een contract is een zeer essentieel onderdeel van het aannemen van personeel. Het is verstandig het contract door iemand te laten controleren die hier verstand of ervaring mee heeft voordat je het door een werknemer laat ondertekenen. Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een contract:
- De gegevens van de werknemer
- De CAO
- De contractduur
- Het loon van de werknemer
- Vakantiedagen/betaald verlof
- Persoonlijke gebeurtenissen (Huwelijk, zwangerschap, verlof)
- Werktijden
- Proeftijd
- Huisregels
- Bonus/motivatie punten
Werken met personeel
Wanneer je overgaat tot het aannemen van personeel moet je er rekening mee houden dat het personeel niet uit zichzelf aan het werk zal gaan; het personeel moet dus aangestuurd worden. Als je veel personeel hebt zal je een goede planning moeten maken om iedereen aan het werk te houden en om het gewenste resultaat te behalen. Als jouw onderneming te maken krijgt met meer dan 10 man aan personeel, zorg dan dat je leidinggevenden aanstelt. Dit zijn personeelsleden die de bevoegdheid hebben andere personeelsleden opdrachten te geven en eventueel te controleren. Verder is het verstandig na te denken over functiescheidingen. Op het moment dat jouw organisatie groter wordt zal je veel functies (zoals het uitvoeren van betalingen) uitbesteden aan personeelsleden. Door belangrijke taken als deze te verdelen over meerdere personeelsleden zal je de kans op frauderen verkleinen.
Personeelskosten
Zoals eerder ook al vermeld, kunnen de personeelskosten erg oplopen. Houd er rekening mee dat er naast het bruto salaris nog extra kosten voor de ondernemer zullen zijn. Door de Kamer van Koophandel is een percentage van ongeveer 30% gegeven wat ondernemers gemiddeld aan extra kosten hebben. Weeg de kosten en opbrengsten dus goed tegenover elkaar af voordat je overgaat tot het aannemen van personeel.
Personeel ontslaan
Helaas is het in sommige gevallen nodig personeel te ontslaan. Dit is niet fijn om dit te doen, maar soms wel noodzakelijk voor de continuïteit van het bedrijf. Echter kan je niet zomaar een contract beëindigen. Dit zijn de mogelijkheden waardoor een contract beëindigd kan worden:
- Het aflopen van een contract (Bijv. jaarcontract)
- Opzegging werknemer
- Overeengekomen tussen werkgever en werknemer
- Ontslag op staande voet
- In de proeftijd
Bij het ontslaan van personeel moet je eerst goed kijken of dit wel mogelijk is. Soms mag een werknemer geen ontslag nemen, maar soms mag ook de werkgever de werknemer niet ontslaan. Enkele zaken kunnen in het contract worden vastgelegd. Voor meer informatie over het ontslaan maar ook over overige zaken omtrent personeel kun je terecht bij het UWV, www.uwv.nl.