Bij een bedrijfstakanalyse ga je heel oppervlakkig onderzoek doen. Denk hierbij aan de te verwachten groei van de markt waarin jij met je bedrijf zal gaan opereren. Bij het opstarten van een supermarkt zal je er bijvoorbeeld achter komen dat de vraag erg stabiel is. De vraag naar levensmiddelen zal altijd blijven bestaan en zal ook niet explosief gaan toenemen.
Zoek verder uit welke brancheverenigingen binnen jouw branche actief zijn en wat zij voor je kunnen betekenen. Meestal hebben ze zeer nuttige informatie die je kan gebruiken bij het oprichten van je bedrijf. Wellicht dat zij je ook meer kunnen vertellen over de ontwikkelingen binnen jouw branche. Daarnaast kun je informatie vinden over de trends binnen de branche. Hier kun je denken aan de gemiddelde prijs, maar ook aan de totale vraag van het product en de kostenstructuur. Zijn er onlangs nieuwe producten uitgebracht of gaat dat gebeuren binnen een korte tijd? Al deze kleine details kunnen uiteindelijk het verschil maken tussen een succes of een flop.
Daarnaast is het verstandig te kijken naar producten of diensten die vrijwel dezelfde behoefte vervullen; ook wel vervangingsproducten genoemd. Zo is vis een vervangingsproduct van vlees.
Als laatste is het belangrijk te bekijken of je gemakkelijk tot de markt kunt treden. Is het nodig om bepaalde diploma’s te hebben? Zo mag je geen accountantskantoor beginnen als je zelf geen accountant bent. Maar denk hierbij ook aan de investering die nodig is.