De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het marketingplan, SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Het helpt je bij het onderzoeken of jouw product nu en in de toekomst succesvol zal worden. Je gaat als het ware eens goed bekijken hoe jouw bedrijf ervoor staat. De SWOT-alayse is in twee delen op te splitsen, namelijk het externe en interne gedeelte.
Extern
Bij het externe gedeelte van de SWOT-analyse ga je bekijken wat de kansen en bedreigingen van jouw bedrijf zijn. Schrijf maximaal drie kansen en drie bedreigingen op die betrekking hebben op jouw bedrijf. Gebruik hierbij informatie over de economische toestand en groeimogelijkheden van jouw bedrijf.
Intern
Bij het interne gedeelte van de SWOT-analyse moet je denken aan de sterke en zwakke punten van de organisatie. Schrijf maximaal drie sterke en drie zwakke punten op over jouw bedrijf. Probeer zo concreet mogelijk te zijn. Probeer dit te doen door te kijken vanuit het perspectief van de klant.
Zie hieronder een voorbeeld van een SWOT-analyse van Apple.