Naast product, plaats en promotie valt ook prijs onder de marketingmix. Echter is prijs wel de meest belangrijke van de vier P’s. Dit is namelijk de enige factor die daadwerkelijk geld opbrengt, de andere onderdelen van de marketingmix zijn kosten. Daarnaast is de prijs een stuk makkelijker te veranderen dan de andere drie P’s. De prijsbepaling kan op verschillende methodes gedaan worden. Zo is er de vraag georiënteerde prijszetting, kosten georiënteerde prijszetten en de concurrentie georiënteerde prijszetting.
De vraag georiënteerde prijsbepaling
De vraag georiënteerde prijszetting is een methode om de prijs van een product of dienst vast te stellen a.d.h.v. de prijs die een consument ervoor over heeft. Er wordt bij deze methode dus gekeken vanuit het perspectief van de klant. Hierbij staat voorop dat de klant een redelijke prijs betaald voor het product of dienst dat hij of zij ervoor terugkrijgt. Door het gebruik van deze methode zal het product ongetwijfeld goed in de markt liggen, echter is er hierbij geen rekening gehouden met de kosten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat minimaal alle kosten worden gedekt.
De kosten georiënteerde prijszetting
Bij de kosten georiënteerde prijszetting wordt er gekeken vanuit het bedrijf in plaats van de consument. Hierbij wordt gekeken wat de kosten zijn om het product of de dienst te vervaardigen. Vervolgens wordt er gekeken welke prijs er gekozen moet worden om alle kosten te dekken. Om tot de kostprijs van een product of dienst te komen zullen twee kosten soorten naar voren komen. Allereerst de vaste kosten, dit zijn kosten die er altijd zijn, ook als er niks verkocht wordt. Daarnaast zijn er de variabele kosten. Dit zijn kosten die pas gemaakt worden nadat een product of dienst gemaakt of verkocht is.
De concurrentie georiënteerde prijszetting
De naam zegt het eigenlijk al, er wordt gekeken naar de concurrentie. Dit is in alle gevallen van het bepalen van de prijs een belangrijke factor, maar bij deze methode is het leidend. Bij deze methode zal er ook nadat de prijs bepaald is nog op de concurrentie gelet worden wat de prijsontwikkelingen zijn. Zo zijn er meerdere mogelijkheden op het moment dat de concurrentie bijvoorbeeld zijn prijs verhoogd.