• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

OndernemingsplanHandleiding

Alles over het ondernemingsplan!

  • Home
  • Onderneming
    • Bedrijfsgegevens
    • Het product
    • De ondernemer
    • Missie, Visie & Doelstellingen
    • Rechtsvorm
    • Regels en Verzekeringen
  • Markt
    • Bedrijfstakanalyse
    • Concurrentieanalyse
    • Klantenanalyse
    • Leveranciers- distributieanalyse
    • SWOT-analyse
    • De Economische Ontwikkeling
  • Marketing
    • Doelgroep
    • Hoe breng ik mijn product onder de aandacht?
    • Is er vraag naar het product?
    • Marketingmix
      • Product
      • Prijs
      • Promotie
      • Plaats
      • Personeel
    • Social Media
  • Financiën
    • Investeringsbegroting
    • Financieringsbegroting
    • Resultatenrekening
    • Liquiditeitsbegroting
  • Blog
Home ▸ Blog ▸ Marketing ▸ Een marketingplan in 3 stappen!

Een marketingplan in 3 stappen!

posted on 7 maart 2013

Het maken van een marketingplan hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet wel inspiratie hebben. Het komt er in veel gevallen namelijk op neer dat je zeer creatief moet zijn om jouw product tot een succes te brengen. Dat is ook meteen waar marketing over gaat, het onder de aandacht brengen van jouw product bij jouw potentiële klanten of doelgroep.

 

Onderzoek doen

Het belangrijkste bij het maken van een goed marketingplan is het doen van onderzoek. Zonder onderzoek kom je in veel gevallen nergens. Zoek aller eerst uit of er wel vraag is naar jouw product, en zo ja, welke doelgroep is geïnteresseerd in jouw product? Vraag jezelf af welke behoefte jouw product vervuld en waarom jouw product aantrekkelijker is dan dat van de concurrentie. Om hierop antwoord te kunnen geven zul je onder andere goed onderzoek moeten doen naar jouw concurrenten. Hoe benaderen zei hun doelgroep, en welke strategie passen zei toe? Wellicht dat het CBS je een eind op weg kan helpen als je op zoek bent naar statistische gegevens of dat van concurrenten.

Bij het doen van onderzoek mag de Swot-Analyse niet ontbreken. Dit is een analyse waarbij je de Sterktes en Zwaktes van jouw bedrijf naast dat van de Kansen en bedreigen legt om uiteindelijk een strategie te kiezen. Je begint allereerst intern door alle sterke en zwakke punten van jouw bedrijf op te schrijven. Vervolgens ga je door met de externe punten en kijk je wat buiten jouw bedrijf de kansen en bedreigingen zijn. Hier komt zeer nuttige informatie uit die je later kunt gebruiken bij het vaststellen van de juiste strategie.

 

Strategie vaststellen

Nadat je onderzoek hebt gedaan zul je dit resultaat moeten omzetten in een strategie. Je weet nu wat jouw doelgroep is, maar hoe ga je deze nu daadwerkelijk benaderen? Is het slim om met kortingsacties te gaan werken of moet het product juist exclusief zijn en kwaliteit uitstralen? Wellicht dat het interessant is om gebruik te gaan maken van Social Media. Via veel bekende platformen kun je jouw klanten zeer direct benaderen. Zo kun je een bepaalde band opbouwen met jou klantenkring.

Om een goede strategie te kunnen bepalen is het handig om gebruik te maken van de Marketingmix. Deze bestaat uit Product, Prijs, Plaats en Promotie. Als je deze punten stuk voor stuk uitwerkt zul je al een stuk meer overzicht krijgen en uiteindelijk een goed actieplan kunnen maken.

Bij het vaststellen van de juiste strategie zul je je ook moeten afvragen wat jouw doelen zijn. Als je naast je baan een bedrijfje begint zul je wellicht wat rustiger aan willen beginnen dan wanneer je fulltime ondernemer bent. Dit zou een verschil kunnen maken in de mate van marketing. Zulke verschillen zijn terug te vinden in hoe snel je jouw product onder de aandacht wilt hebben. Dus begin je grootst en wil je een blitsende start maken, of doe je het wat rustiger aan.

 

Actieplan maken

Wanneer je alles goed op een rijtje hebt gezet en een strategie hebt gekozen is het zaak om daadwerkelijk actie te gaan ondernemen. Maak een planning, en ook zeker niet onbelangrijk, een begroting. (Later kun je dit goed gebruiken bij het maken van nieuw plannen en strategieën). Ga hier ook contact opnemen met externe partijen die je nodig hebt om jouw strategie uit te kunnen voeren. Daarnaast het voorbereiden van personeel wellicht aan de orde. Zorg dat je na het maken van dit actieplan direct aan de slag kunt!

Categorie: Marketing

Primaire Sidebar

  • Privacy statement
  • Contact
  • Winkelmand

Copyright © 2023 · ondernemingsplanhandleiding.nl