Voordat je een onderneming gaat starten is het slim om een ondernemingsplan op te stellen. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in onder meer je doelen en marktpositie. In je marketingplan (als onderdeel van je ondernemingsplan) is het handig om je doelgroep af te bakenen en te kijken hoe je social media gaat inzetten. Als je aan de slag wil met social media is het belangrijk om te bepalen welk doel je wilt bereiken en op welke social media kanaal jouw doelgroep zich bevindt.
In dit artikel wordt besproken welke doelen je kunt bereiken met social media en welke mogelijkheden er zijn.
Doelen die je met social media kunt bereiken
- Vergroten van naamsbekendheid. Op social media kun je vertellen wie je bent, wat je doet en wat je kwaliteiten zijn. Door regelmatig interessante informatie te delen, kun je meer volgers krijgen.
- Door actief te zijn op social media, kun je jouw doelgroep bereiken en interactie met ze aangaan.
- Bezoekers genereren naar je website. Wanneer je berichten post op social media is het slim om hier linkjes bij te plaatsen naar je website. Door een link op Facebook, LinkedIn of Twitter te plaatsen, kan voor meer bezoek zorgen op je website.
- Nieuwe klanten werven. Via social media kun je specifieke groepen bereiken. Zo kun je binnen Facebook gericht targeten op interesses, leeftijd, locatie, geslacht, functie, et cetera.
- Je reputatie onderhouden. Wanneer je jouw social media kanalen goed monitort, heb je de mogelijkheid om snel te reageren op reacties en kritiek die mensen geven.
Als je bepaald hebt welk doel en welke doelgroep je wilt bereiken, kun je een social media kanaal kiezen die daar het beste bij aansluit. Binnen dit social media kanaal kun je een bedrijfspagina aanmaken.
Content plaatsen
Om onder de aandacht te komen en blijven bij je doelgroep is het van belang om regelmatig nieuwe posts te plaatsen. Hierbij is het handig om op vaste momenten content plaatsen, in te plannen met behulp van een (content)kalender. Bij het plaatsen van content is interactie van belang en zoveel mogelijk mensen te bereiken. Om te bepalen welke content jouw doelgroep aanspreekt, kun je het beste verschillende type content uitproberen. Het bedenken, ontwerpen en plaatsen van nieuwe content kan aardig wat tijd kosten. Daarom is het ook mogelijk om een social media bureau hiervoor in te schakelen. Deze weten welke content aansluit bij welke doelgroep. Wat jou weer een hoop tijd uit kan sparen.
Adverteren op social media
Door op social media content te plaatsen kun je onder de aandacht van je doelgroep komen. Alleen heb je hiermee een beperkt bereik. Om je doelgroep uit te bereiden, zul je moeten adverteren. Bestaat jouw doelgroep uit volwassenen? Dan kan het interessant zijn om te adverteren op Facebook. Een slimme advertentiecampagne opzetten is nog niet zo makkelijk. Daarom kan het handig zijn om dit uit te besteden aan een ervaren social media bureau.