Het bepalen van de prijs bij een product of dienst is een zeer belangrijk onderdeel van de Marketing. Een goede prijs kan namelijk het verschil maken tussen een groot succes en een flop. Maar om een goede prijs te bepalen moet je rekening houden met een hoop factoren. Zo moet je zorgen dat alle kosten worden gedekt, wil je waarschijnlijk graag een stukje winst overhouden en moet er nog belasting over de te vragen prijs wat de prijs in de ogen van de consument weer verhoogt.
De kosten
Een belangrijk onderdeel bij het bepalen van een goede prijs is het feit dat alle kosten gedekt moet worden, althans dat is bij de commerciële bedrijven van belang. Om dit voor elkaar te krijgen zul je eerst moeten bepalen hoeveel kosten je maakt per product. Vaak heb je te maken met variabele en vaste kosten. Variabele kosten zijn kosten die je alleen hebt op het moment dat je een product maakt of produceert, deze verandert dus evenredig mee met de afzet. Vaste kosten zijn daarentegen kosten die je altijd hebt, ook wanneer je afzet nul is.
Het vaststellen of de variabele kosten worden gedekt is niet zo moeilijk, hiervoor moet de prijs minimaal gelijk zijn aan de variabele kosten. Om te kijken of ook de vaste kosten gedekt worden zal je moeten inschatten hoeveel je verwacht af te zetten. Met deze gegevens kun je vervolgens de totale vaste kosten delen door de verwachte afzet. Zo kom je tot een bedrag dat per product gedekt moet worden. Als je dit bedrag aan vaste kosten optelt bij de variabele kosten, kom je tot de totale kosten per product en weet je wat de prijs minimaal moet zijn om de kosten te dekken.
Winst en Concurrentie
Naast het feit dat je wilt dat minimaal de kosten gedekt worden bij het hanteren van een bepaalde prijs, zul je ongetwijfeld ook winst willen maken. Dit kan berekend worden door te werken met een opslagpercentage. Dit doe je bovenop de totale kosten. Echter is het gebruikelijker om allereerst te kijken naar de concurrentie voordat over winst nagedacht wordt. Op het moment dat je namelijk een prijs hanteert die veel hoger ligt dan de prijs van de concurrentie dan prijs je jezelf uit de markt. Andersom zou je een hoop omzet kunnen mislopen. Het is dus de kunst om hier een balans in te vinden. Wel een goede prijs hanteren tegenover de concurrentie, maar niet te laag gaan zitten waardoor je omzet zou kunnen mislopen. Dit verschilt per bedrijf.
Testen
Het bepalen van een goede prijs is erg lastig. Zie het daarom ook al een proces. En bekijk hoe jouw prijs zich staande houd in de markt. Als jij denkt dat een prijsverlaging tot een zodanige afzet groei zorgt dat de omzet uiteindelijk stijgt, dan kan dat natuurlijk een zeer interessante stap zijn. Dit soort analyses zul je echter pas kunnen maken naarmate je ervaring hebt binnen de branche of markt.
En dan, de prijs!
Als je uiteindelijk alle facetten hebt bekeken zul je tot een prijs moeten komen. Het is helemaal niet noodzakelijk om per se de goedkoopste te zijn. Bedenk echter wel waarom klanten toch naar jou moeten komen op het moment dat je een hogere prijs hanteert als de concurrentie. Hierbij is het dus belangrijk dat je je goed onderscheidt van de concurrentie.