• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

OndernemingsplanHandleiding

Alles over het ondernemingsplan!

  • Home
  • Onderneming
    • Bedrijfsgegevens
    • Het product
    • De ondernemer
    • Missie, Visie & Doelstellingen
    • Rechtsvorm
    • Regels en Verzekeringen
  • Markt
    • Bedrijfstakanalyse
    • Concurrentieanalyse
    • Klantenanalyse
    • Leveranciers- distributieanalyse
    • SWOT-analyse
    • De Economische Ontwikkeling
  • Marketing
    • Doelgroep
    • Hoe breng ik mijn product onder de aandacht?
    • Is er vraag naar het product?
    • Marketingmix
      • Product
      • Prijs
      • Promotie
      • Plaats
      • Personeel
    • Social Media
  • Financiën
    • Investeringsbegroting
    • Financieringsbegroting
    • Resultatenrekening
    • Liquiditeitsbegroting
  • Blog
Home ▸ Blog ▸ Bedrijf Starten ▸ Een bedrijfsnaam Kiezen

Een bedrijfsnaam Kiezen

posted on 20 mei 2013

De bedrijfsnaam kiezen  is een belangrijk onderdeel van de marketing. Als de bedrijfsnaam pakkend is heb je al gelijk een streepje voor op de concurrentie. Het is dan ook van groot belang dat je het kiezen van een bedrijfsnaam serieus neemt.

Bedrijfsnaam vs Handelsnaam

Bij het kiezen van een naam voor je bedrijf valt er een onderscheidt te maken tussen de bedrijfsnaam en de handelsnaam. Een bedrijf kan meerdere handelsnamen hebben maar maar één bedrijfsnaam. Als bedrijf kun je er namelijk voor kiezen om met verschillende onderdelen onder een andere naam naar buiten te treden. Denk bijvoorbeeld aan een internet bedrijf dat producten verkoop via verschillende websites. Het bedrijf zal dan één algemene bedrijfsnaam hebben en per website een handelsnaam.

 

Regels

Bij het kiezen van een bedrijfsnaam zijn er een aantal regeltjes waaraan voldoen moet worden. Zo mag allereerst de bedrijfsnaam niet misleidend zijn. Dit houd in dat een bedrijfsnaam geen andere indruk mag wekken als wat het bedrijf in werkelijkheid voorstelt. Hierbij kun je denken aan een een bedrijf dat zich de grootste outlet van Nederland noemt, terwijl het in werkelijkheid een winkeltje is van 10m².

Daarnaast is het verboden een bedrijfsnaam te kiezen welke erg veel lijkt op een al bestaande bedrijfsnaam. Maar denk hierbij ook aan bedrijfsnamen die de indruk wekken hetzelfde te zijn als een al bestaande bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld een naam die je anders schrijft maar wel nagenoeg hetzelfde uitspreek. Ook geld dit voor merken. Op de website van BBIE kun je kijken of een merknaam al in gebruik is.

 

Recht op handelsnaam

Bij de oprichting van een onderneming moet er een handelsnaam gekozen worden. Als de handelsnaam die jij wilt kiezen nog niet in gebruik is kun je deze claimen. Echter kun je op de website van de KVK zien dat de naam pas echt wordt toegekend op het moment dat het bedrijf deelneemt aan het economisch verkeer. Dit punt is bereikt op het moment dat de aard van de bedrijfsvoering in werking wordt gezet.

Op het moment dat een onderneming wordt opgeheven komt de handelsnaam vrij. Echter wordt hiervoor een uitzondering gemaakt voor handelsnamen welke zeer bekend waren onder de Nederlandse bevolking, dit zou namelijk voor verwarring kunnen zorgen.

Categorie: Bedrijf Starten

Primaire Sidebar

  • Privacy statement
  • Contact
  • Winkelmand

Copyright © 2023 · ondernemingsplanhandleiding.nl