De verwachte omzet, hoe bereken je dat?

Het berekenen van de verwachte omzet blijkt in veel gevallen erg lastig te zijn. Wanneer je een ondernemingsplan gaat schrijven zal je met een voorspelling moeten komen van de verwachte winst, en dus ook van de verwachte omzet.

 

Hoe te beginnen?

Het is erg lastig om een goede schatting te maken van het verwachte aantal klanten. Om hier een goede schatting van te kunnen maken zal je eerst moeten kijken hoe je de omzet per klant gaat berekenen.

  • Ga je een product verkopen? Dan zal je moeten kijken hoeveel producten je denkt te verkopen. Vervolgens doe je het aantal producten x de prijs.
  • Ga je een dienst verlenen? Dan reken je vaak kosten per uur. Je gaat dus werken met een uurtarief. In dit geval doe je het aantal verwachte werk uren x de prijs per uur.
  • Ga je de gemiddelde omzet per klant berekenen? Dit komt veel voor in een café of restaurant. Je schat bij deze situatie in hoeveel je per klant denkt aan opbrengsten binnen te halen.

Als dit hebt uitgewerkt wordt het tijd te gaan kijken hoeveel klanten je daadwerkelijk denkt binnen te halen. Via het CBS of HBD kun je verkoopcijfers per branche opvragen. Zo kun je kijken hoeveel klanten jouw concurrenten hebben en wat zei aan omzet hebben. Vervolgens kun je een schatting maken hoeveel marktaandeel jij denkt te veroveren.

Voorbeeld: Bij het oprichten van een supermarkt kun je uit gaan zoeken hoeveel een gemiddeld gezin gemiddeld uitgeeft aan eerste levensbehoefte. Vervolgens ga je kijken in een straal van 2 km hoeveel gezinnen er wonen. Daarna maak je een schatting van het marktaandeel dat je denkt te gaan behalen en zo kun je een schatting maken van de omzet.

 

Break-Even omzet

De break-even omzet is een bedrijfseconomische term. Het klinkt lastiger dan dat het is. Het is namelijk niets meer dan het berekenen van de totale omzet om noch winst noch verlies te maken. In deze situatie dek je dus alle kosten zonder winst of verlies te maken. Dit is handig om te weten als je gaat beginnen met een bedrijf. Dit zal namelijk je eerste doel zijn.

Voorbeeld: De verkoopprijs van product X is €15. Hiervan zijn €7 variabele kosten. Verder heeft het bedrijf €40.000 aan vaste kosten. Om de break-even omzet te berekenen ga je eerst kijken hoeveel je per verkocht product hebt aan omzet om de vaste kosten te dekken (dekkingsbijdrage). Dit doe je door de variabele kosten van de verkoopprijs af te halen, dit wordt dus €8. Vervolgens deel je dit bedrijf door het bedrag aan vaste kosten. Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je 5.000 producten moet verkopen om de break-even omzet te behalen.

Op deze manier kun je ook bepalen hoeveel producten je moet verkopen om een bepaalde winst te behalen. Stel dat je een winst zou willen hebben van €32.000 per jaar. Als je kijkt naar vorig voorbeeld, tel je de winst bij de vaste kosten op. Je komt nu op een bedrag van €72.000. Vervolgens deel je dit bedrag door de dekkingsbedrage, €8. Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je 9.000 producten moet verkopen om een winst van €32.000 te behalen.